Η vegan και vegetarian διατροφή αποκτά ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές.
Αναφορικά οι διαφορές μεταξύ vegan και vegetarian είναι ότι τα άτομα που ανήκουν στην
κατηγορία των vegetarian αποκλείουν από τη διατροφή τους το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά
και τα ψάρια. Κάποιοι, επιπλέον, αποκλείουν και τα γαλακτοκομικά και κάποιοι άλλοι και τα
αυγά. Οι Vegan αποκλείουν εκτός τα ζώα (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι) αλλά και όλα τα ζωικά
προϊόντα από τη διατροφή τους.
Στο παρόν κείμενο θα προσπαθήσω να υποστηρίξω την άποψη ότι η vegetarian διατροφή
μπορεί να επιδρά θετικά στην υγεία μας και την ευεξία μας. Αναφορικά, πόσοι από εμάς
νηστεύουμε για 40 ημέρες πριν το Πάσχα? Συνολικά, βάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας η
νηστεία διαρκεί συνολικά 180 ημέρες μέσα στο έτος. Ακόμα και η έννοια της νηστείας έχει
ρίζες στη Θεά Αθηνά καθότι νηστεύουμε την περίοδο που η γη είναι γόνιμη. Αλλά
ξεφεύγοντας από την αποχή από το κρέας για λόγους νηστείας και προσπαθώντας να
εντάξουμε της αρχές της χορτοφαγικής διατροφής σε κάποιες ημέρες στο εβδομαδιαίο πλάνο
διατροφής μας μπορώ να πω ότι θα μας προσφέρει τα εξής πλεονεκτήματα:

Λιπαρά

1. Μείωση της πρόσληψης των κορεσμένων λιπαρών που περιέχονται στα ζωικά
προιόντα και είναι υπέυθυνα για διάφορες παθήσεις όπως τα καρδιαγγειακά, η
παχυσαρκία κ. α.

Φυτικές Ίνες

2. Αύξηση της πρόσληψης φυτικων ινών. Τα αμυλούχα προιόντα, τα όσπρια και τα
φρούτα που περιέχονται σε μία χορτοφαγική διατροφή θα αυξήσουν την ημερήσια
πρόσληψή μας σε φυτικές ίνες ενισχύοντας έτσι την εύρυθμη λειτουργία του εντέρου.

Βιταμίνες

3. Αύξηση της πρόσληψης αντιοξειωτικών Βιταμινών C και Ε αλλά και άλλων
αντιοξειδωτικών συστατικών.

Νερό

4. Αύξηση της πρόσληψης νερού. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε υγρά με
αποτέλεσμα να συμβάλουν σημαντικά στην ημερήσια πρόσληψη των τουλάχιστον 2
λίτρων νερού ανά ημέρα.

Υγεία

5. Η χορτοφαγία έχει, επιστημονικά, συνδεθεί με χαμηλότερες πιθανότητες ανάπτυξης
Παχυσαρκίας και άλλων Χρόνιων νοσημάτων, όπως ο διαβήτης και τα
καρδιαγγειακά.

Ζωή

6. Αύξηση του προσδόκιμου ζωής.

Καταλήγοντας, θα πρότεινα κάθε φορά που μας παρουσιάζεται ένα διαφορετικό διατροφικό
Μοντέλο να το εξετάζουμε με κριτική σκέψη και να είμαστε αρκετά ανοιχτόμυαλοι
προκειμένου να μπορούμε να εντοπίσουμε τα πλεονεκτήματα αυτού και γιατί όχι, να τα
εντάξουμε στην καθημερινότητάς μας. Στην περίπτωση που εξετάζουμε μπορούμε να
καθιερώσουμε 2-3 ημέρες την εβδομάδα ότι θα γινόμαστε χορτοφάγοι προκειμένου να
«αποτοξινώσουμε» τον οργανισμό μας ενώ θα μπορούσαμε εκείνες τις ημέρες να δοκιμάζαμε
να επισκεφτούμε χορτοφαγικά/ ωμοφαγικά εστιατόρια προκειμένου να πάρουμε ιδέες από
γευστικά πιάτα τα οποία όμως είναι χορτοφαγικά.

Μαριέττα Μαρκούση
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος
MSc Αθλητική Διατροφή