Ας μιλήσουμε για τη μερίδα… Τι εννοούμε εμείς οι διαιτολόγοι όταν λέμε μία μερίδα φαγητού και πότε μία μερίδα χαρακτηρίζεται ως κανονική, μικρή ή μεγάλη?!

Αρχικά, αξίζει να αναφέρω ότι σε γενικές γραμμές το μέγεθος της μερίδας διαμορφώνεται ανάλογα με

Το φύλο του ατόμου.

Την ηλικία του.

Τον διατροφικό στόχο που έχει

(πχ, εάν βρίσκεται σε φάση απώλειας, πρόσληψης ή διατήρησης του βάρους του)

Σε γενικές γραμμές οι άνδρες μπορούν καταναλώνουν μεγαλύτερες μερίδες από τις γυναίκες είτε βρίσκονται σε φάση απώλειας είτε συντήρησης βάρους. Από την άλλη οι μερίδες που χρησιμοποιούμε σε μία δίαιτα απώλειας βάρους δεν θα πρέπει να απέχουν δραματικά με τις μερίδες που χρειαζόμαστε στην συντήρηση μιας και κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε τρομερές θερμιδικές αποκλίσεις μεταξύ των δύο διατροφών με αποτέλεσμα το άτομο να πεινάει πολύ και να έχει ισχυρές πιθανότητες να «μέσα με τα μούτρα» στο φαγητό αφού χάσει τα κιλά του.

Ας πάρουμε αρχικά μία γυναίκα που έχει να χάσει κιλά προκειμένου να μεταβεί από την κατηγορία του υπέρβαρου στην κατηγορία του φυσιολογικού σωματικού βάρους.  Η μέση μερίδα της στο κόκκινο κρέας δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 120 γραμμάρια ενώ ημερίδα αυτή για τα πουλερικά και το ψάρι μπορεί να φτάσει και τα 150 γραμμάρια. Αντίστοιχα, στις αμυλούχες τροφές και τα όσπρια το καθαρό βάρος καλό θα ήταν να μην υπερβαίνει τα 200 γραμμάρια (πχ. 200 γρ σουρωμένες φακές) και το προστιθέμενο ελαιόλαδο να μην ξεπερνά την 1 κουταλιά της σούπας. Τέλος, οι σαλάτες θα πρέπει να λαμβάνονται καθημερινά και προσωπικά θα σύστηνα να είναι απεριόριστες, ενώ τα φρούτα και οι χυμοί θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο και δεν χρειάζεται να υπερβαίνουν τα δυο- τρία φρούτα ανά ημέρα.

Αν τώρα δούμε πως διαμορφώνονται οι αντίστοιχες μερίδες για ένα άνδρα θα έλεγα ότι για το κόκκινο κρέας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 180 γραμμάρια ενώ τα πουλερικά και τα ψάρια μπορούν να φτάσουν ακόμα και τα 210 γραμμάρια. Τέλος, τα αμυλούχα και τα όσπρια μπορούν να διαμορφωθούν στα 250-300 γραμμάρια ανά μερίδα. Φυσικά, και εδώ οι σαλάτες συστήνεται να είναι απεριόριστες, το ελαιόλαδο να μην ξεπερνά την 1 κ σ ανά σαλάτα ή ανά πιάτο και τα φρούτα να μην ξεπερνούν τα 3-4 τεμάχια την ημέρα.

Μαριέττα Μαρκούση